DNA-testbedrijf 23andMe failliet, hoe verder?
Op 23 maart 2025 is naar buiten gebracht dat DNA-testbedrijf 23andMe faillissement heeft aangevraagd. Het bedrijf werkt echter aan een doorstart en zal mogelijk verkocht worden. Dit nieuws kan logischerwijs veel vragen oproepen voor geadopteerden die via 23andMe op zoek waren naar hun roots en/of matches met biologische familieleden. Veel Chinees en Taiwanees geadopteerden maakten gebruik van deze dienst. Maar wat betekent dit faillissement voor jouw zoektocht naar matches, en ook niet onbelangrijk: voor jouw gegevens en privacy?
23andMe blijft voorlopig actief zoals het eerder deed en schrijft dat jouw data vooralsnog beschermd blijft. Er zijn drie typen gegevens die 23andMe mogelijk over en van een persoon kan hebben opgeslagen.
- Accountgegevens zoals naam, e-mail etc.;
- Ruwe DNA-data (de resultaten van de DNA-analyse). Dit wordt gebruikt bij het zoeken naar matches;
- Het DNA-sample (je volledige DNA opgeslagen voor toekomstig gebruik en analyse). Dit was optioneel en is alleen opgeslagen als je hier toestemming voor hebt gegeven.
Punt 2 en 3 zijn niet hetzelfde. Punt 2 omvat de ruwe DNA-data, waar punt 3 op het fysieke DNA-sample slaat.
Het is echter onduidelijk wat er gebeurt met jouw data (zowel de punt 2, de ruwe DNA-data, als punt 3, het DNA-sample) als 23andMe verkocht wordt. Daarom is het goed na te denken of jij jouw gegevens wilt behouden, of verwijderen.
Wat kun je nu doen?
Het downloaden van jouw ruwe DNA-data
- Log in op je 23andMe-account en ga naar ‘Settings’
- Scroll naar ‘23andMe Data’ en klik op ‘View’
- Bevestig jouw geboortedatum
- Scroll naar ‘Raw Data’ en klik op ‘Download Raw Data’
Optioneel: je kunt het bestand met de ruwe DNA-data uploaden naar bijvoorbeeld GEDmatch of MyHeritage.
Het verwijderen van jouw DNA-samples
- Log in op je 23andMe-account en ga naar ‘Settings’
- Scroll naar ‘Preferences’ en klik op ‘Edit’
- Scroll hier naar ‘Sample Storage’
- Klik op de rode knop ‘Permanently discard samples’. Jouw opgeslagen samples worden nu verwijderd. Let op: nadat je op deze knop hebt geklikt worden, kun je dit niet meer ongedaan maken.
Het verwijderen van jouw data
Hiermee verwijder je jouw account en daarmee alle data, inclusief matches. In het vervolg kun je dus geen gebruik meer maken van 23andMe voor het zoeken naar matches. Denk daarom goed na voor je dit doet.
- Log in op je 23andMe-account en ga naar ‘Settings’
- Scroll naar ‘23andMe Data’ en klik op ‘View’
- Bevestig jouw geboortedatum
- Scroll naar ‘Delete Data’ en klik op ‘Permanently Delete Data’
Een deskundige op het gebied van fraudepreventie, gecertificeerd in informatiebeveiliging (CISSP) en afgestudeerd in moleculaire en cellulaire biologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, adviseert het DNA-materiaal te verwijderen (nummer 3), indien van toepassing. Omdat het nog onduidelijk is in welke vorm het bedrijf zal blijven bestaan, adviseert hij je account en ruwe DNA-data niet te verwijderen, omdat je daarmee ook je kansen op een match met biologische familie vernietigt. Verder raadt hij je aan om de ruwe DNA-data te downloaden en deze veilig te bewaren, zodat je dit in de toekomst wellicht ergens anders kunt uploaden.
Mocht er meer nieuws bekend worden, dan zullen we deze pagina updaten. Heb je vragen of behoefte aan hulp bij het downloaden van je DNA-gegevens? Praat erover in onze community!
Het bestuur van Adoptiepedia
Een deel van de informatie op deze pagina is afkomstig van een externe expert.